معاون مرکز تحقیقات پزشکی فردی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تغییر رویکرد جهانی به سمت پزشکی فردمحور خبر داد و بر اهمیت بومی‌سازی دستورالعمل‌های فارماکوژنتیک در ایران تأکید کرد.

تحول به سوی پزشکی فردمحور در دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر ماندانا حسن‌زاد در گفت‌وگویی به سیر تکاملی حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: «امروزه شاهد تغییر از پزشکی مبتنی بر شواهد به سمت پزشکی فردمحور هستیم.» این رویکرد به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که هدف آن تشخیص و درمان بیماری‌ها بر اساس ویژگی‌های شخصی افراد است.

معاون مرکز تحقیقات پزشکی فردی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت‌های این مرکز از ۱۰ سال پیش، به آغاز مطالعات فارماکوژنتیک با تحلیل داده‌های ۴ هزار نفر اشاره کرد. وی افزود: «فارماکوژنتیک جزء اصلی پزشکی فردی است و شامل پیشگیری، پیش‌بینی و درمان شخصی‌سازی شده می‌شود.»

دکتر حسن‌زاد همچنین به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: «مرکز تحقیقات پزشکی فردی در حال بومی‌سازی گایدلاین‌های فارماکوژنتیک است.»

کاربرد فارماکوژنتیک در بیماری‌های متابولیک

وی درباره کاربرد علم فارماکوژنتیک در درمان بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت گفت: «تست‌هایی برای پیشگیری از عوارض کاردیوواسکولار و دیابتی انجام می‌شود که می‌تواند به پیشگیری از عوارض کمک کند.»

نخستین کنگره بین‌المللی و نمایشگاه جانبی فارماکوژنتیک از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود و شامل ۱۰ پنل تخصصی از حوزه‌های مختلف است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت کنگره مراجعه کنند.

تحول به سمت پزشکی فردمحور در ایران نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه‌های پزشکی و درمانی است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha